Woensdag 5 oktober 2016

6 oktober 2016 - Siem Reap, Cambodja

Het ontbijt was goed. Iets voor 8 waren wij beneden en de gids, Ryene, stond al op ons te wachten. De chauffeur heette Drake. Ik weet alleen niet hoe je dat schrijft. We gingen Angkor Wat bekijken. Dit was een half uurtje rijden van Siem Riep. Eerst kwamen we bij een groot gebouw aan. Daar moesten we een dagpas kopen. Dit was zo groot. Er waren 47 loketten. Het leek Schiphol wel. Onze gids liep overal voorbij en wij waren meteen aan de beurt. En er protesteerde niemand! Er werd een pasfoto gemaakt voor op de pas. Wij konden dus weer snel doorrijden. Angkor Wat is een wereldwonder en is beschermd door Unesco. Als eerste bekeken we 2 kleine tempels. De namen weet ik niet meer. Hierna reden we door naar de South Gate van Angkor Thom. Heel veel oude stenen waar figuren opstaan die een verhaal vertellen. Ik heb zoveel namen van goden en koningen en jaartallen gehoord dat ik het niet kon onthouden. Het was erg warm en Jan was weer flink aan het zweten. Binnen een uur was zijn shirt zo nat dat je het uit kon wringen. Het zweet liep met stralen van hem af. Dus we hebben deze vakantie heel veel water gedronken. Angkor Thom was zo groot. Wij kozen een rustige route want er waren veel toeristen, terwijl het nu laag seizoen is. Via de Victory Gate verlieten we Angkor Thom. Overal moest je je pas laten zien. Als tweedelingen we naar de Ta Prohm Temple. Deze hebben ze moeten restaureren want hij was overwoekerd door het oerwoud. Nu staan er nog veel bomen die op of tussen de muren groeien.  Hier was het iets koeler. Hierna hebben we een pauze genomen en zijn we terug naar ons hotel gegaan. Even afgekoeld op onze kamer. Om 15 uur zijn we weer vertrokken en hebben we Angkor Wat bezocht. Ook een van de grotere tempels. Hier kon je helemaal naar boven in de torens klimmen met een trap. Ik heb dat gedaan en Jan bleef beneden. We hebben hier tot 17 uur rondgelopen en de gids heeft veel verteld. Toen we terug waren ging Jan voor de derde keer douchen deze  dag. Ondertussen was het onweer losgebarsten.  Hierna hebben we een dutje gedaan. ' s Avonds regende het nog licht. Wij zijn bij Brick House wezen eten. Het was een eenvoudig tentje maar het eten smaakte goed. We bestelden een dubbel portie was zo veel krijg je niet. Ondertussen viel enkele keren de stroom uit. Wij werden bijgelicht met een telefoon om de menukaart te kunnen lezen. In het restaurant had ik weer WIFI en las ik dat jullie aan het waken zijn bij Moeke. Wij denken veel aan jullie. Hierna weer terug naar ons hotel.