Dinsdag 4 oktober 2016

4 oktober 2016 - Siem Reap, Cambodja

Jan had vannacht kramp gehad dus we hadden iets minder geslapen. Om 7 uur werden we opgehaald. We kregen het ontbijt mee omdat het zo vroeg was. We hebben in Battambang nog een foto gemaakt. Hierna doorgereden naar een vismarkt. Hier lag ook onze boot klaar. De gids Pauline ging ook mee. Van Tee, de chauffeur, moesten we afscheid nemen. We vaarden over kanalen, veel langs drijvende dorpen. We zagen veel armoe. De mensen leven hier van de visserij. Het was nu laag water. We zagen veel natuur. Het was heerlijk op de boot en het weer was goed. Soms zelfs te warm. We waren om 8 uur op de boot gegaan. Rond 11 uur leegde de schipper aan bij een restaurant op het water. Hij wilde wat eten. Ondertussen ging ik naar het toilet. Dit viel meteen in het water. Wij waren de eerste touristen sinds een jaar die daar kwamen. Iedereen gaat met de auto naar Siem Riep. Alleen wij niet. Hierna gingen we weer door. Soms was de vaarwegen zo smal omdat we door moerassen en struiken moesten varen. De takken lagen in de boot en wij moesten bukken. Soms was de schipper de weg kwijt en moest hij het vragen toen we een bootje zagen. Wij hebben echt genoten. Soms lag de boot stil omdat hij de schroef schoon moest maken of dat hij de tank bij moest vullen. De schipper ging ook stilliggen toen er een boot aankwam. Hierop zat een man. Deze wilden met ons meevaren naar een ander dorp. Omdat wij de boot gehuurd hadden moesten wij toestemming geven. Nu van ons mocht hij mee. Rond 12.30 uur gingen we lunchen op de boot. De gids had inkopen voor ons gedaan. Dit was te veel dus wij hebben de schipper en de passagier ook maar iets gegeven. De laatste anderhalf uur hebben we over het meer gevaren. Rond 15.15 kwamen we aan in Siem Riep. Hier stond een taxi op ons te wachten en bracht ons naar het hotel. Dit lag midden in het centrum. We namen afscheid van de gids. 's Avonds zijn we het dorp ingelopen. Hier hebben we gegeten. Later nog een ijsje gekocht en teruggelopen naar ons hotel. Jan ligt al te slapen en ik ga dadelijk ook slapen.