Maandag 3 oktober 2016

3 oktober 2016 - Battambang, Cambodja

Vanmorgen om 7 uur vertrokken. We hadden een lange autorit voor de boeg. Na 2 uur rijden stopten we bij een dorpje. Hier werden zilveren dingen gemaakt en bewerkt. Er zaten enkele kinderen met een spijker figuurtjes in het zilver te slaan. Een hele kunst. Nadat we dit gezien hadden reden we verder. Ongeveer een uur later stopten we in een ander dorp. Hier liet een vrouw zien hoe je een pot maakt. In een mum van tijd had ze hem klaar. Hij moest dan drogen in de zon. Dan maakten ze een vuur met hout en moesten de potten afgebakken worden. We liepen het dorp door. De mensen hier waren arm. Ze waren boer en de vrouwen deden potten bakken om iets bij te verdienen. Rond 12 uur stopten we om te lunchen. Het was druk daar. De bediening duurde lang. Het personeel had nog vakantie ivm de feestdagen. Toen we wilden vertrekken bleek de auto ingeparkeerd te staan. Er stonden 3 auto's achter. De gids het restaurant weer in. Langzamerhand kwamen de eigenaren naar buiten. Voordat de auto's verzet werden werd er nog flink vergaderd. Rond 15 uur kwamen we in ons hotel aan. Het hotel lag 5 kilometer buiten de stad. In het groen. Het zag er mooi uit met zwembad. Alleen zaten er veel muggen dus wij moesten flink smeren. Rond 16 uur vertrokken we naar de Bamboetrein. Wij wisten niet wat we ons hierbij voor moesten stellen.  Het was een enkel spoor. Hier worden 2 wielassen op gelegd, de wielen lopen dan over de rails. Hierop ligt een bodem van hout(Bamboe). Hierop lag een matje en enkele kussens. Hier moesten wij op gaan zitten. Met een motertje werd het aangedreven. Het ging nog hard ook. Toen we 10 minuten onderweg waren kwam er een tegenligger aan. Wij moesten afstappen. De bodem werd aan de kant getild. De wielen werden aan de kant gelegd. De andere karretjes konden passeren. Hierna werd onze kar weer op de spoor gelegd en reden we verder. Dit gebeurden regelmatig. Na een half uur, afstand was 8 kilometer, kwamen we bij een dorpje aan. Hier stonden wat souvenirs kramen. Ook liepen er veel kinderen rond die armbandjes wilden verkopen. Hierna weer terug met de Bamboetrein. Dit was een leuke ervaring. Hierna werden we weer afgezet bij ons hotel. We hebben een duik genomen in het zwembad. Het water was erg warm en er zaten veel muggen. Ik ben al vaak gestoken. Net nog in mijn bil. We hebben bij het zwembad gegeten. Later kwamen er ook andere gasten. Het eten was goed. We hebben even met de eigenaar en zijn vrouw gesproken. Hij is een Nederlander en heet Jan. Zij komt uit Cambodja. Wij gingen vroeg naar bed want we moeten morgen weer vroeg weg.