Zaterdag 24 september 2016

25 september 2016 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Vandaag lekker uitgeslapen. Wij hadden een vrije dag.  Rond 9.30 uur ontbeten. Een bediende kwam ons een adres geven om kleren te laten maken. Hier is Hoi An beroemd om. De zaak zat bij ons in de straat. Wij ernaar toe. Werden hartelijk verwelkomt. Ze wilden ons van alles aansmeren. Wij wilden alleen voor Jan een overhemd met korte mouwen hebben. Dit wordt allemaal op maat gemaakt. Wij moesten eerst een stof uitzoeken. Hij wilde wit. Wij wilden weten wat het kosten. Dit vertellen ze niet. Hoe meer hoe goedkoper. Wij moesten nog meer stoffen uitzoeken. We kwamen uit op 5. Toen namen ze zijn maat op. Toen werd er gerekend. Ze wilden hem ook nog een paar broeken aansmeren. Voor 5 blouses moesten we $150 betalen. Dit vonden wij te veel. Na flink wat onderhandelen werd het $120. We konden betalen met de creditkaart. Jan zei dat hij deze niet bij zich had. Hij ging hem halen en ik moest blijven als onderpand. We kregen wel een fles water want ondertussen was de temperatuur flink opgelopen. Toen Jan terugkwam had ze het over $5 dollar. Wij dachten als aanbetaling maar toen we op het bonnetje keken stond er $125. Je moet zo opletten hier. Toen wij protesteerde kregen we $5 terug.  Hierna weer teruggelopen naar onze kamer om het fototoestel te halen. Naar het dorp gelopen om foto's te maken. Bij ons kroegje wat gedronken. Wij zijn hier al stamgasten geworden. In het dorp heb ik een tijd met een Japanse jongen gesproken. Hij was alleen op wereldreis in Azië. Hij studeerde aan de universiteit maar had een tussenjaar genomen. 's Middags weer aan het zwembad gelegen. 

's Avonds weer terug naar de kledingwinkel. Ze hadden de blouses klaarliggen en Jan moest passen. Ik zag meteen dat er 2 andere blouses bijzaten. De twee witte ontbraken. Het blouse paste precies. De 2 witte zouden later komen. Wij gingen voor de massage naar de buren en hier zouden ze de blouses neerleggen. En jawel hoor, toen we klaar waren lag daar een zak. Wij gecontroleerd en het klopte. Wij terug naar het hotel. Het was net weer droog. Hier de paraplu's opgehaald en toen in het dorp wat gegeten. Het Vietnamees eten smaakt goed. Vaak wijzen wij maar iets aan en tot nu toe smaakt het prima. Ik ben zelfs aan het oefenen met stokjes maar dat valt niet mee. Het was droog toen we naar huis liepen.