Woensdag 14 sept 2016

14 september 2016 - Sapa, Vietnam

Jan heeft redelijk geslapen en ik slecht. Gisterenavond werden we door de chauffeur naar het station gebracht. Er was geen doorkomen aan in Hanoi. Iedereen liep op de straat. Het leek wel feest maar dit bleek iedere avond zo te zijn. De gids was met zijn scooter gegaan om alvast de kaartjes te kopen. We liepen het station binnen. Van voren leek het klein. Maar aan de achterkant waren er ineens veel sporen en treinen. Maar goed dat de gids ons wegbracht anders hadden we het nooit gevonden. Wij hadden met z'n tweeën een vierpersoons cabine. Er lag een tasje met water en een  tandenborstel klaar. Op tafel stond een schaal met nootjes en bananen. Op het perron werd drank verkocht. Jan ging nog gauw wat bier kopen. Ondertussen kwam de catering langs en kreeg ik gratis thee en 2 bier. Wij reisden dus luxe. De trein vertrok op tijd midden door Hanoi heen. Bij iedere straat stond iemand om de hekken dicht te maken voor het verkeer. De huizen lagen tegen het spoor aan. Je gelooft het niet als je dit ziet.  Rond 5 uur werden we gewekt. We kregen weer koffie of thee met een droog broodje. In het station van Lao Cai vonden we onze gids met een naambordje. Hij vond ons meteen want het reisbureau had verteld dat Jan groot was. Hij nam ons mee naar een restaurant aan de overkant waar we konden ontbijten. Rond 6.30 uur reden we weg de bergen in. De weg was bochtig en slecht. We gingen kijken op de markt van Cao Son. Er werd van alles verkocht. Hier leefde de bergstammen. Eerst waren we gestopt bij een grotere markt. We maakte kennis met diverse stammen waaronder de Flower Hmong, Tu Di, Giay en Dao Tuyen. We liepen een rondje door het dorp. Wij mochten bij een huis binnen kijken. De families zijn groot en men leeft in een ruimte. De pot stond op het vuur. Er wordt rijst, mais en veel groente en fruit geteeld. Dit verkochten ze ook op de markt. Er was een school bij. Hier ben ik even naar het toilet geweest. Het stonk er erg en er was geen water. Maar ja, je moet je aanpassen. Toen moesten we een paar uur terug rijden naar Lao Cai. Jan werd niet lekker van alle bochten. In Lao Cai hebben we gegeten in een Vietnamees restaurant. We kregen drie gangen. Het was lekker hoewel Jan niet veel at. 

Hierna met de bus de andere berg op naar Sapa. Dit was een uurtje rijden. Een erg mooi dorp waar ze veel aan het bouwen zijn. Het gaat goed met de economie van Vietnam. Hij groeit al 15 jaar. Wij zitten nu tegen China aan. Ons hotel in Sapa is super. Grote kamer met uitzicht op de bergen. Eerst heerlijk onder de douche geweest. Dit was nodig. Hierna weer een middagdutje gedaan. 

's Avonds in het dorp rondgelopen. Ik heb weer een nieuwe tas gekocht. Wel afgedongen maar ook weer een hangportemonee erbij gekocht. Samen 4 euro. Op een terras bier zitten drinken en mensen kijken. Het was hier erg rustig in vergelijking met Hanoi. Overal hebben ze WiFi. Gratis. Weer in een Vietnamnees restaurant gegeten. Jan heeft weer vrienden gemaakt op Facebook. Hij had foto's gemaakt van de bediensters en deze vroegen aan hem of hij ze op facebook wilde zetten. Hierna was het tijd om terug te gaan naar ons hotel. Ik zit nu op bed die verhaal te schrijven.  Morgen gaan we wandelen in de bergen en 's avonds weer de nachttrein op.